Sääksmäen hautausmaa

Kirkkovainiontie, 37700 Sääksmäki

Sääksmäen vanha kivikirkko on valmistunut vuosien 1495 ja 1505 välillä. Kirkko kuuluu Hollolan ja Vanajan kirkkojen kanssa Hämeen kirkkojen kantaryhmään.  kirkon ympärillä on sijainnut. Kirkko ja hautausmaa sijaitsee valtakunnallisesti arvokkaalla maisema-alueella Rapolan harjun ja Vanajaveden välissä. Alue on  Suomen laajin yhtenäinen muinaismuistoalue. Sääksmäen kirkko on rakennettu mäelle, jolta on nähtävissä kaikki Rapolan ja Voipaalan viikinkiaikaiset kalmistot ja sen läheisyydessä on kolme kuppikiveä. On mahdollista, että kirkko on rakennettu vanhalle uhripaikalle.

Sääksmäen kirkon ympärillä on sijainnut käytössä oleva hautausmaa koko kirkon historian ajan. Tämä on poikkeuksellista, sillä yleensä keskiaikaisten kirkkojen ympärillä hautaaminen on jossain vaiheessa siirtynyt uudemmalle hautausmaalle. Alue on hautapaikkana erittäin vanha. Vanhimmista haudoista ei ole jäänyt tietoja tai muistomerkkejä jäljelle eikä haudoille aikanaan useinkaan laitettu mitään muistomerkkiä.

Kirkon alle hautaaminen yleistyi 1600-luvulla. Aatelisten ja varakkaimpien kansalisten lisäksi kirkon lattian alle alettiin haudata yhä enemmän tavallisia ihmisiä. Vuonna 1767 määrättiin, että vain isäntien ja emäntien ruumiita sai haudata kirkkoon. Kirkkohautauksesta luovuttiin Sääksmäellä 1800-luvun alkupuolella.

Kirkon laajennustyön yhteydessä 1840-luvun alussa kuorin alla olevat haudat tyhjenettiin ja ruumiiden jäännökset vietiin yhteishautaan kirkkomaalle. Tästä muistona hautausmaalla on muistomerkki menneitten sukupolvien muistolle.

Kirkon ja kellotapulin lisäksi hautausmaalla on kappeli eli vainajien säilytyshuone, joka on valmistunut vounna 1938. Vanhassa vainajien säilytystilassa, rakennuksen kellarikerroksessa, on enkeliaiheisia seinämaalauksia, jotka ovat Kalle Carlstedtin tekemiä. Kirkon kaakkoispuolella on 1932-33 valmistunut "kahvimylly" eli kirkontupa. Rakennus on entinen suntion asuinrakennus, joka toimii nykyisin kerhotilana.  Rakennuksen vieressä on pieni vaaleanvihreäksi maalattu rakennus, jossa sijaitsee yleisö-WC:t.

Puretut rakennukset: Alueella on ollut myös luuhuone ja leikkaushuone. Luuhuone on sijainnut nykyisen osaston 6 keskellä ja leikkaushuone osaston kuusi laidalla. Leikkaushuone on jäänyt käytävän alle.

Hautausmaan osasto 7

Osasto 7 sijaitsee hautausmaan etelälaidalla kiviaidan ja kirkon välissä. Osasto on kirkon reunustojen ohella hautausmaan vanhinta ja arvostetuinta aluetta ja sinne on haudattu paljon paikallisia merkkihenkilöitä. Osasto on rauhoitettu historia-alueeksi ja sen nykyinen ilme vanhan hautausmaan osana pyritään säilyttämään.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti