Sydänlanka- konsertti Lasse Heikkilän hengellisiä tangosävelmiä, Jaana Pöllänen & Lasse Heikkilän tango-orkesteri

Jaana Pöllänen

Apian kesäteatteri

Sydänlanka-konsertissa kuullaan Lasse Heikkilän hengellisiä tangosävelmiä Jaana Pölläsen, tangoprinsessa vuodelta 2000, tulkitsemana. Lasse Heikkilän johtamassa tango-orkesterissa soittaa mm. Kultaisen harmonikan 2021 voittanut Sonja Kola.

Sydänlankakiertueella juhlistetaan Jaana Pölläsen 30-vuotista laulajanuraa.
www.sydänlanka.fi

Käsiohjelma 10€

Sydänlanka – hengellisiä tangosävelmiä

Tango ja hengellinen rytmimusiikki - kaksi Suomessa suosittua genreä - kohtaavat harvemmin toisensa. Argentiinassa tango käy messumusiikiksi, mutta suomalainen hengellinen tangokulttuuri on vasta tunnusteluvaiheessa. Kirkoissa järjestetyissä tangomessuissa joko yleisölle tutut tangot on tuotu osaksi jumalanpalvelusmusiikkia tai tuttuja hengellisiä lauluja ja virsiä on sovitettu tangorytmiin. Alun perin hengellisiä tangosävelmiä ei kuitenkaan ole Suomessa juuri kuultu. Sydänlanka on tangon ja hengellisen musiikin välisiä rajoja purkamalla synnyttämässä uutta kulttuuria, originaalisävellyksin,

Sydänlangan musiikillinen isä, Lasse Heikkilä, on yksi tuotteliaimmista hengellisen rytmimusiikin ammattisäveltäjistä. Luojaa, luontoa ja isänmaata rakastava säveltäjä Lasse Heikkilä on neljän vuosikymmenen aikana kirjoittanut satoja lauluja, jotka synnyttävät kaipausta lähempään yhteyteen toistemme ja Luojamme kanssa. Näissä lauluissa yhdistyy hauraan ihmisyyden ja käsittämättömän jumaluuden utelias ihmettely ja ylistys toisinaan villinä pauhuna, toisinaan hennon herkästi hoitaen. Sydänlankaa varten säveltäjä on saanut tangoiksi sopivia sanoituksia eri tekstintekijöiltä, mm. Tytti Issakaiselta, Anneli Kärjeltä ja Jarmo Jokiselta. Niihin sopivat sävelet ovat valmistumassa kevään aikana ja ne julkaistaan CD-levynä Seinäjoen tangomarkkinoiden ohjelmistoon kuuluvassa konsertissa Lakeuden ristissä. Konsertista käynnistyy myös Sydänlanka-kiertue juhlistamaan Jaana Pölläsen 30-vuotista laulajanuraa, joka saapuu Valkeakoskelle Apian kesäteatteriin su 25.8.2024 klo 18.

Jaana Pöllänen – tangoprinsessa ja Kuninkaan tytär

Jaana Pöllänen kruunattiin tangoprinsessaksi vuonna 2000. Pöllänen on tunnettu karismaattisena, tummasointisena, eläytyvänä taitelijana, joka kohtaa kuulijansa sydämen korkeudelta. Työhön on vuosien varrella kuulunut monipuolisesti erilaisia teatteri- ja show-produktioita, laulelma- ja viihdekonsertteja sekä tanssimusiikkia. Konserttimatkat ovat ulottuneet Floridaan, Kiinaan ja Ranskaan. Jaana Pöllänen kertoo hengellisen musiikin kulkeneen mukana lapsesta asti, uskoontulon jälkeen se on ollut ohjelmiston keskiössä. Koska Jaana ei ole vain tangoprinsessa, vaan myös Taivaan Kuninkaan tytär, on hengellisten sanoitusten ja tangosävelmien yhdistäminen tuntunut luontevalta.

”Olemme saaneet avioparina tehdä yhdessä mieheni Ville Uusitalon kanssa päätoimisina pelkästään Taivaan Isän hommia viimeiset 12 vuotta, yhteiskristillisesti ympäri Suomen: kirkoissa, seurakunnissa ja toreilla. Olen erittäin ilahtunut siitä, että Lasse pyysi minua mukaan haaveeseensa säveltää hengellistä tangomusiikkia. Mikä kunnia saada yhdistää itselleni kaksi rakasta musiikin ulottuvuutta.” – Jaana Pöllänen

Jaana kuvailee, miten hänen elämänsä onkin ollut enemmin ollut tango kuin lyyrinen laulelma. Uusia tekstejä hän kuvailee elämänmakuisiksi. Lassen kiinnostavat melodiat ja harmoniat tukevat niitä upeasti. Uusissa lauluissa soi ihmisenä olemisen kipu, ilo ja kiitos, ihmeellisen luomakunnan ihastelu ja ihmisen kaipuu Jumalan yhteyteen. Jaana arvelee, että ajatus tangon ja hengellisyyden yhdistämisestä ei lähtökohtaisesti miellytä aivan kaikkia. Sydänlangan kutojille tango ei kuitenkaan merkitse tanssiinkutsua, vaan yllättävin rytminkääntein toteutuvaa dramatiikkaa ja ilmaisuvoimaisten soittimien väripaletteja.

”Toivottavasti ihmiset uskaltautuisivat tulla avoimin mielin kuuntelemaan tätä upeaa ja ainutlaatuista kokonaisuutta, jota olemme saaneet olla rakentamassa. Sävelet tekevät eläväksi virtuoosiluokan kiertueorkesteri, jossa minua säestävät tutun ja rakkaan kitaristimieheni lisäksi Lassen johdolla mm. Kultaisen harmonikan 2021 voittanut Sonja Kola” – Jaana Pöllänen

www.sydänlanka.fi

• Musiikki Musiikki

https://www.facebook.com/sydanlankahengellisettangot https://www.instagram.com/sydanlanka_kiertue/ Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Järjestäjä Sydänlanka & Sääksmäen seurakunta

Kanttori
Hakalantie 1
37600 Valkeakoski

Kirkkomuusikko, Musiikkipedagogi YAMK Konserttiasioista vastaava kanttori, yhteistyökuorojen- ja muiden musiikkitahojen yhteyshenkilö. Tavoitettavissa parhaiten ke, to tai pe.

Olen toiminut Sääksmäen seurakunnan kanttorina vuodesta 2013. Työhöni kuuluu jumalanpalveluksia, häitä, hautajaisia, musiikkitilaisuuksia, kuoro- ja konserttitoimintaa, hartauksia esim. laitoksissa, rippikoulua, yhteislaulutilaisuuksia jne. Myös kokoukset, yhteydenpito eri tahoihin, suunnittelu ja harjoittelu ovat osa työtäni.

Musisointi ja erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten kohtaaminen ovat jatkuvia iloni aiheita. Kaikessa on läsnä rakastava ja armollinen Isä, jonka kanssa ja varassa saan kulkea.